חיפוש

המאבק בבדידות בעידן הדיגיטלי

למרות ההתקדמות הטכנולוגית ועידן המידע של ימינו, יש משהו אירוני שדווקא הרגשת הבדידות רק הולכת וגוברת בקרב שכבות שונות באוכלוסייה ובעיקר בקרב צעירים. אחד הגורמים המרכזיים למגפת הבדידות נובע מאופן השימוש בפלטפורמות השונות של המדיות החברתיות ברשת, ששינו את והשפיעו על הדינמיקה החברתית של האינטראקציה התקשורתית האנושית. בעוד שהפלטפורמות הללו נועדו בתחילה לחבר ולקשר בין אנשים, הן תרמו מבלי משים להרגשת הבדידות שרק הגוברת ומתגברת. החשיפה המתמדת לסגנון חיים שנבחר בקפידה להעלה בפלטפורמות החברתיות השונות כמו פייסבוק ואינסטגרם, עלולה ליצור ולייצר ציפיות לא מציאותיות ולהעמיק את תחושת הבדידות לאור ההשוואה הבלתי נמנעת והבלתי הוגנת למציאות היום יומית של רובינו. וכך, למרות הקישורים והקישוריות הנרחבים והרחבים שמציעים הסמארטפונים והרשתות החברתיות, יותר ויותר אנשים מדווחים וחווים עליה בהרגשת הבידוד וההדרה החברתית. מספר מחקרים כבר הראו ששימוש מופרז במדיה חברתית עלול להוביל להרגשות של חוסר התאמה, קנאה ובידוד חברתי. בנוסף לכך, מגיפת הקורונה רק החריפה את המצב, ותרמה גם היא להגברת הניכור והבידוד החברתי. בגלל שאנשים נאלצו להישאר בבית ולהגביל אינטראקציות חברתיות, ההסתמכות על תקשורת דיגיטלית זינקה שחקים. בעוד שיחות וידאו ואפליקציות הודעות שימשו כפתרון זמני, הן לא יכלו להחליף באופן מלא אינטראקציות פנים אל פנים אמיתיות. תקופה ממושכת זו של בידוד חברתי הותירה אנשים רבים להרגיש מנותקים ובודדים. לאור כל זאת, "לדור הסמארטפונים" אין ממש חסינות מפני חרמות ובריונות, והרשתות החברתיות אף ממלאות תפקיד משמעותי ומכריע בטיפוח הרגשת הבדידות והופכת אותה למה שרק ניתן לתאר 'כמגיפה השקטה של המאה ה-21'.

 

למרות שהעידן הדיגיטלי אמור היה לקרב בין אנשים יותר מתמיד, אך אי אפשר להתעלם מהעלייה הפרדוקסלית של הרגשת הבדידות. חשוב שנהיה מודעים לבעיה ולחפש באופן פעיל אסטרטגיות על מנת להילחם בבדידות. מתוך הכרה בבדידות כמגיפה, ישנם מספר פתרונות שניתן ליישם בקלות ושיכולים לעזור במאבק בבדידות בעידן הדיגיטלי הנוכחי:

 

1.תעדוף קשרים משמעותיים: עידוד לתעדף איכות הקשרים הבין אישיים במציאות על פני כמות הקשרים המקוונים במרחב הדיגיטלי. טיפוח קשרים עמוקים עם מספר מועט של אנשים יכול לספק תחושת שייכות וחברות יציבה.

 

  1. מינון ומיון תכנים ברשת: עידוד ללקיחת הפסקות קבועות מהמדיה החברתית וממסכים. השקעת זמן רב יותר בפעילויות לא מקוונות, כגון תחביבים, יכולה לשפר את הרגשת הרווחה האישית ולהפחית את הרגשת הבדידות.

 

  1. קידום מעורבות קהילתית: השתתפות פעילה בפעילויות קהילתיות יכולה לעזור לאנשים לפתח תחושת מטרה ולעודד יצירה של קשרים חברתיים חדשים. מרכזים קהילתיים וארגונים מקומיים יכולים למלא תפקיד משמעותי במציאת הזדמנויות שכאלה.

 

  1. פנייה לעזרה מקצועית: עבור אנשים החווים בדידות כרונית או נאבקים עם בעיות נפשיות, פנייה לתמיכה מאנשי מקצוע בתחום בריאות הנפש יכולה להועיל. מטפלים יכולים לספק הדרכה והתערבויות טיפוליות המותאמות לטיפול בבדידות ובסיבותיה הבסיסיות.

 

לאור כל אלו, הבנת הסיבות וההשלכות של מגפת הבדידות ופיתוח אסטרטגיות כיצד להילחם בה ביעילות ישנה חשיבות מכרעת. עכשיו, יותר מתמיד, צריך להשקיע בפיתוח מיומנויות מתחום התקשורת החברתית ואת הכישורים הנדרשים למעורבות הקהילתית באופן פעיל. על ידי תעדוף קשרים משמעותיים, מינון ומיון תכנים, השתתפות בפעילויות קהילתיות וחיפוש עזרה מקצועית בעת הצורך, אנשים יכולים להחזיר את תחושת השייכות שלהם ולהילחם במגיפת הבדידות במאה ה-21.

אצלנו במפת"ח כותבים כל מאמר במחשבה על אותו אדם שזה יכול לשנות משהו עבורו.

מכירים מישהו\ מישהי שהמאמר הזה יכול להיות משמעותי בשבילם?

שתפו איתם.

 

בואו נדבר!

סדנאות קבוצתיות, סדנאות להורים, שירות קומיונידייט לפיתוח מיומנויות דייטינג, אימון אישי להפחתת חרדה חברתית ובדידות ועוד. 
איך אפשר לעזור לך?

דילוג לתוכן
Verified by MonsterInsights